vineri, noiembrie 25, 2011

Statistici nationale cu privire la meditatiile in particular

La cererea Fundatiei Dinu Patriciu, compania Daedalus Millward Brown a realizat o cercetare de piata care a avut drept obiectiv cuantificarea si caracterizarea pietei meditatiilor. Aceasta cercetare a fost efectuata in perioada 23.04-14.05 2010 pe un esantion de 1.500 de copii cu varsta intre 6 si 19 ani, iar principalele date sunt urmatoarele:

Meditatiile in Romania

Din totalul copiilor cu varsta intre 6 si 19 ani, 17% au facut meditatii in anul 2010, procentul fiind in scadere fata de anul 2009, cand cifra era de 20%. Pe medii de rezidenta, 7% dintre copiii care locuiesc in mediul rural si 27% dintre cei care locuiesc in mediul urban au facut meditatii in 2010. In cifre absolute, la nivelul tarii, numarul copiilor care fac meditatii depaseste 600.000, dintre care 490.000 in mediul urban, si 127.000 in mediul rural;

Din numarul total de meditatii care s-au facut in ultimii 2 ani (la data efectuarii studiului) de catre copiii cu varsta inte 6 – 19 ani, cele mai multe au fost facute la matematica (65.5%), limba engleza (34.4%) si limba si literatura romana (32.6%). Daca limba engleza este materia la care fac meditatii in special copiii din clasele 1 – 4, la celelalte 2 materii se mediteaza elevii din clasele 5 – 8. Pe masura ce elevii inainteaza in ciclul de invatamant si se apropie de bacalaureat si de admiterea la facultate, se diversifica si materiile la care se pregatesc – apar meditatiile la franceza, chimie, fizica, biologie, istorie etc;

Aproximativ 30% dintre elevi fac meditatii cu profesorul care le preda si la clasa, 60.4% fac meditatii cu un alt profesor, iar 3.9% cu un student. Dintre cei care au ales sa faca meditatii cu profesorul de la clasa, 68.1% si-au justificat alegerea prin faptul ca acesta este un bun profesionist, iar 8.6% spera ca astfel, profesorul va fi mai indulgent cu copilul.

Durata si costul meditatiilor:

O meditatie dureaza in medie 2 ore; in cazul elevilor mai mici insa aceasta este mai scurta (o ora sau mai putin);

Costul mediu al unei ore de meditatii (60 minute) se situeaza in jurul sumei de 18 lei, acesta variind in functie de tipul de profesor (cei care predau la liceu sau la facultate solicita o suma mai mare, spre deosebire de cei care predau la gimnaziu). De asemenea, exista diferente intre preturile din Bucuresti si cele din restul tarii, Bucurestiul fiind cel mai scump oras din acest punct de vedere;

Tinand cont de suma pe care o familie cu un copil cu varsta intre 6 si 19 ani care face meditatii o cheltuie pentru acestea intr-o luna, precum si de numarul copiilor care fac meditatii la nivelul Romaniei, suma circulata lunar se situeaza in jurul a 26.7 milioane de Euro, ceea ce inseamna 320 milioane de euro anual. Profesorii din mediul urban incaseaza 83% din aceasta suma, iar profesorii din mediul rural 17%;

Doar 9% dintre repondenti au declarat ca primesc chitanta atunci cand platesc meditatiile;

Comparatie cu situatia altor tari:


O alta informatie importanta despre acest subiect a fost publicata tot anul trecut odata cu rezultatele PISA pe 2009, una dintre intrebarile la care cei peste jumatate de milion de elevi din intreaga lume participanti la aceste teste au trebuit sa raspunda fiind legata de numarul orelor de pregatire suplimentara pe care le-au facut saptamanal in afara orelor de scoala, incluzand aici si programele de tip „after shool”, mai putin populare in Romania insa.

Astfel, 36,7% dintre elevii romani (esantionul a fost de peste 5.000 de respondenti cu varsta de 15 ani) au declarat ca au facut pregatire suplimentara la matematica, acesta fiind al patrulea cel mai mare procent din randul tarilor membre UE, inaintea noastra situandu-se doar Grecia cu 53%, Estonia cu 52%, si Letonia cu aproape 39%. Cum in Romania, programele de tip after school sunt foarte putin raspandite, orele de pregatire suplimentara inseamna in mare masura meditatii.

Le nivel mondial insa, cele mai mari procente se inregistreaza in tarile asiatice: in Japonia, China, Coreea de Sud si Singapore, peste doua treimi dintre elevi beneficiaza de pregatire suplimentara, dar deosebirea fata de tarile europene este ca acolo, programele de tip after school sunt extrem de raspandite.
Pe de alta parte, la polul opus se situeaza Finlanda, unde mai putin de 9% dintre elevi au facut pregatire suplimentara la matematica, aceasta tara situandu-se constant pe primul loc la testele PISA. Nici in Suedia procentul nu este cu mult mai mare: 12%.

In ce priveste durata acestei pregatiri suplimentare la matematica, aproape 20% dintre elevii romani au declarat ca aceasta nu depaseste 2 ore pe saptamana, 10,1% declarand ca numarul orelor de pregatire saptamanala se situeaza intre 2 si 4. Alti 5,4% dintre elevi au declarat ca durata este de 4-6 ore/saptamana, in timp ce in cazul a 1,6%, durata este mai mare de 6 ore.

Aceste date au fost preluate de pe site-ul Fundatiei Dinu Patriciu: www.fundatiadinupatriciu.ro
Alte date dar si cateva grafice utile cu rezultatele acestor studii si comparatii gasiti aici si aici

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu